בדרך לשינוי – 6 שלבי המודעות

לכולנו יש דפוסים והרגלים אוטומטיים, וטוב שכך! הרגלים ודפוסים אלה מאפשרים לנו לעשות חלק מהפעולות ללא חשיבה מעמיקה ולהפנות את האנרגיה ותשומת הלב שלנו לדברים חשובים ומשמעותיים יותר. חשוב שנבין שצורת החשיבה שלנו והדרך שבה אנחנו מדברים אל עצמנו – גם היא הרגל אוטומטי.

כל עוד הדפוסים האוטומטיים שלנו משרתים אותנו נאמנה, זה באמת מנגנון מבורך ויעיל, אך לפעמים האוטומטים שלנו פוגעים בנו ואנחנו עושים מאמצים לשנותם. השינוי הוא תהליך שלוקח זמן, וכשהתוצאה הרצויה לא מגיעה מיד חלקינו מתאכזבים, מתייאשים ומאבדים את המוטיבציה.

ששת שלבי המודעות הבאים נותנים לנו אומדן איפה אנחנו נמצאים בדרך לשינוי המיוחל, מאפשרים לראות את ההתקדמות שלנו גם אם עדיין לא הגענו ליעד, וכך עוזרים לשמור על הנחישות והמוטיבציה:

שלב 1 : היעדר מודעות

זהו שלב בו הדפוס האטומטי הלא רצוי מנהל אותנו, מתרחש פעם אחרי פעם ואנחנו מטילים את האחריות על מה שקורה על הסובבים והנסיבות, לא מודעים לחלק שלנו בנעשה ולא לוקחים עליו אחריות. בשלב הזה אנחנו בדרך כלל מאשימים את הסביבה במה שקורה, מקטרים ומתלוננים.

שלב 2 : ההתפכחות

זהו שלב שבו בדרך כלל קורה משהו שגורם לנו להבין שהבעיה נובעת לא מהסביבה אלא מהדפוס האוטומטי שלנו. אנו הופכים מודעים לדפוס הלא רצוי, מבינים שהאחריות על השינוי היא עלינו, ומחליטים לעשות את השינוי.

שלב 3 : חוכמה בדיעבד

בשלב הקודם החלטנו לעשות שינוי, אך לא תמיד זה פשוט ומיידי. בהתחלה, הרבה פעמים הדפוס הבעייתי עדיין מתרחש בתדירות גבוהה, ורק בדיעבד אנו מבינים ששוב פעלנו בדרך הישנה והאוטומטית. בדרך כלל בשלב זה אנו כועסים על עצמנו : ״למה לעזאזל עשיתי את זה שוב?״, אך חשוב להבין שעצם המודעות ולקיחת האחריות היא התקדמות משמעותית לכיוון השינוי.

שלב 4 : לתפוס על חם

אם בשלב הקודם הצלחנו לתפוס את עצמנו רק בדיעבד, בשלב הזה התקדמנו, ואנחנו מזהים את הדפוס הבעייתי תוך כדי שהוא קורה: ״הנה, אני עושה את זה עכשיו!״. לפעמים, המודעות הזאת מאפשרת לנו לעצור ולשנות את ההתנהגות, ולפעמים עדיין לא נצליח ונפעל בדרך הישנה. חשוב שים לב לכל אותן הפעמים בהן כן הצלחנו, ולהוקיר את עצמנו על כך.

שלב 5 : להקדים תרופה למכה

בשלבים הקודמים צברנו מספיק ניסיון כדי לזהות מתי הדפוס הבעייתי (המכה) מגיע ומה מפעיל אותו. זה מאפשר לנו לזהות מראש את הסיטואציות והסימנים המקדימים להופעת הדפוס, ולרוב להצליח להקדים ולפעול אחרת – כפי שרצינו. בכך אנו יוצרים דפוס התנהגות חדש.

שלב 6 : אימוץ דפוס חדש ויעיל

זהו השלב שבו הדפוס החדש שהצלחנו לפתח בשלב 5 השתרש והפך לאוטומט החדש והיעיל, שמתרחש מעצמו מבלי שנצטרך לחשוב עליו.

עכשיו, כשאתם מכירים את ששת שלבי המודעות לאורך תהליך השינוי, אתם יכולים להתבונן על השינוי שברצונכם לעשות, ולבחון באיזה שלב אתם נמצאים. שימו לב לתת את הדעת על הדרך שכבר עברתם. ההכרה וההוקרה של עצמנו על ההתקדמות, ולו הקטנה ביותר, נותנת לנו כוח להמשיך, להתקדם ולהצליח!

ולסיום, חשוב שנבין שגם אם הגענו לשלב 6 זה לא אומר שלא נפספס יותר לעולם! לא תמיד כל המשאבים שלנו עומדים לרשותנו, ולפעמים נתפוס את עצמנו חוזרים ופועלים לפי הדפוס הישן. במקום הזה חשוב שנזכיר לעצמנו שאנחנו בני אדם, שמותר לנו להיות לא מושלמים, שבכל רגע נתון אנחנו עושים את הכי טוב שלנו בהתאם למשאבים הזמינים לנו, והכי חשוב – נפיק מזה למידה לעתיד שתאפשר לנו לפעול אחרת.

כתבה: יעל גוסיס.

 

 



צאו לדרך חדשה עם הכלים והמוצרים שבחנות שלנו!
Call Now Button
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
צרו קשר