מרשם לנס: איך לחולל נס רפואי?

המאמר מתבסס על סיכומי ורשמי מסדנא בהנחיית כריס וטים הולבום בכנס NLP בלונדון בנובמבר 2013

נכתב ע"י רונית גולדברג

במסגרת כנס ה-NLP העולמי שהתקיים בלונדון בחודש נובמבר האחרון, זכיתי להשתתף בסדנא מעוררת השראה, בהנחיית כריס וטים הולבום, שעסקה בריפוי לפי גישת ה-NLP . בסדנא זו הציגו טים וכריס הנפלאים, (שהם זוג נשוי), את תהליך העבודה שלהם עם אנשים החולים בסרטן. כריס סיפרה שביוני 2012 היא עצמה אובחנה כסובלת מסרטן מפושט בחלל הבטן, והוחלט ע"י רופאיה שעליה לעבור ניתוח בטן להוצאת איברים נגועים במחלה. היה לה אח שנפטר מסרטן בסביבות גיל שלושים, ומכיוון שהפרוגנוזה שלה הייתה גרועה ביותר, מידת הצלחתו של הניתוח הייתה מוטלת בספק. מרגע שקיבלה את הבשורה הקשה עמדו לרשותה 16 יום עד למועד הניתוח. במהלך הימים הללו היא עבדה על ריפוי המחלה בסיועו של טים, באמצעות העקרונות והכלים שיתוארו להלן… מייד אחרי הניתוח, התבשרה כריס שהוציאו לה מהבטן גידול קטן ושאין לה סרטן, מה שהוגדר ע"י הרופאים כנס רפואי…

ברמת העיקרון, העבודה עם מחלות פיזיות בטכניקות NLP היא אותה עבודה שנעשית עם בעיות רגשיות. הבעיה היא שבדרך כלל, מרגע שהאדם מתבשר על האבחנה הקשה, הוא מרגיש חוסר אונים ואינו בשליטה על הדברים. במצב זה לעיתים אנשים מקבלים את האבחנה כגזר דין, ועושים בצייתנות כל מה שהרופא אומר להם ללא חשיבה עצמאית. למרבה הצער, חלק מן הרופאים נוטים להתמקד בתרחיש הרע ביותר, מתוך אמונה שצריך להגיד לחולה את האמת בפנים, ותרחיש זה הופך לנבואה שמגשימה את עצמה. לפיכך, האתגר העיקרי בטיפול באנשים החולים בסרטן, הוא להחזיר את השליטה לידיים שלהם, ולסייע להם ליצור את התרחיש הטוב ביותר.

כריס וטים מציגים סדרה של עקרונות טיפול באנשים המתמודדים עם אתגרים רפואיים:

1. קח אחריות על המצב (במקום להיות קורבן שלו) – לעיתים תכופות, כאשר מישהו מקבל אבחנה מפחידה, הוא נוטה להתמלא בכעס ובטינה כלפי המצב, להאשים אחרים, או לחוש חסר אונים. במצב זה חשוב לקחת אחריות על המצב, לסלוח ולשחרר לגמרי את הכעס והטינה כלפי אחרים או כלפי עצמך. כאשר אנחנו כועסים, אנו נותנים את הכוח למישהו אחר, שהוא האובייקט לכעסנו. כשאנו סולחים – הכוח עובר אלינו. אם מיקוד השליטה שלך לא יהיה פנימי, לא תצליח לחולל את הנס שלו אתה מייחל. לפיכך, קח אחריות, וקבל החלטה להשתמש בניסיון הזה כהזדמנות להעצים את עצמך ואת מי שאתה בעולם.

2. אל תניח לאבחנה או למחלה להגדיר מי אתה ברמת הזהות – לעיתים, כאשר אנשים לוקים בסרטן או במחלה חמורה אחרת, היא הופכת להיות הזהות החדשה שלהם. יש להימנע מלהניח לאבחנה הרפואית להגדיר את האדם הסובל ממנה, ברמה של הזהות, כמו "אני חולה סרטן". במקום זה עדיף להגדיר זאת במונחים אחרים, כמו "אני עכשיו במסע של גילוי עצמי". כריס קראה לתהליך זה "מסע החלמה" במקום "מלחמה בסרטן".

3. עשה ריפריימינג למחלה או המצב – ניתן לעשות זאת ע"י מתן שם חדש למחלה, שם שמשמעותו מכוונת להחלמה וחיובי יותר לחשוב עליו. ניתן לחקור את המאפיינים הויזואליים, האודיטוריים והקינסטטיים של הגידול, ולתת לו דימוי בעל קונוטציה חיובית. כאשר האונקולוג אמר לכריס שיש לה סרטן מפושט בבטן, היא בחרה לכנות את הגידול שלה "החלק המחלים המתכווץ". במסע ההחלמה שלה היא לא התמודדה עם סרטן אלא עסקה בריפוי של "החלק המתכווץ" (הגידול), והתמקדה בהקטנתו.

4. בטא תודה על בסיס יומיומי – צור רשימת תודות של כל האנשים והדברים שאתה מודה עליהם, והודה גם על תהליך ההחלמה שלך. מחקרים מראים שכאשר מבטאים תודה, מערכת החסון משתפרת ומתחזקת, ומתרחשים שינויים גופניים חיוביים שנמשכים לאורך 6 שעות. הודיה היא state של ריפוי. לכן, יש להגיד שוב ושוב תודה לאורך כל שעות היום, ובעיקר להודות על המסר שהגידול מביא ועל הריפוי וההחלמה ממנו. יש כאן הנחת יסוד שהגידול אכן מחלים. כריס נהגה להודות באופן יומיומי לחלק המחלים המתכווץ על הכוונה החיובית שלו ועל המסר שלו. היא נהגה להיכנס למדיטציה עמוקה ולבטא את תודתה לחלק המחלים המתכווץ ע"י כך שחזרה שוב ושוב על המילים הבאות: "תודה לך על ההחלמה, תודה לך על המסר, תודה לך על הלמידה. הבנתי אותו". אחרי שהמדיטציה הסתיימה, הא המשיכה להגיד את המילים הללו לעצמה שוב ושוב, לאורך היום.

5. החלט מי יהיה צוות התמיכה שלך מעתה ואילך – שאל את עצמך "אלו אנשים אתה רוצה שיכללו בצוות התמיכה שלך?". וודא שאנשי התמיכה שלך הינם אנשים חיוביים ועוזרים, ויכבדו לחלוטין את הדרך בה אתה רוצה לרפא את עצמך. חשוב מיהם האנשים שיכולים לתת לך את סוג התמיכה שאתה זקוק לה (בן/בת זוג, הורים, חברים, מאמן, רופא, קבוצה). כמו כן, ראיין את הרופא שלך ובדוק אם הוא מתאים לך ויכול להיות חלק מצוות התמיכה שלך. אתה זקוק לרופא שיהיה מסוגל לתכנן בשיתוף אתך את אסטרטגיית ההחלמה שלך, במקום לתכנן ולהחליט עליה בעצמו. עליך להחליט את מי אתה כולל במעגל הריפוי שלך ואת מי אתה מרחיק ושם מחוץ למעגל. בנוסף עליך למצוא דרכים לתמוך בעצמך לבטא כלפי עצמך אהבה, דאגה ואכפתיות ולפנק את עצמך. כריס סיפרה שבתקופת ההחלמה שלה נהגה להתקשר להוריה, ואמה כל הזמן אמרה לה: "אין לך סרטן. זאת טעות. אני יודעת שאת תחיי. לגבי אחיך ידעתי שהוא ימות מהסרטן, יש לי כוחות נבואיים, ולכן אני יודעת בוודאות שאת תחיי".

6. תכנן מה אתה רוצה לספר לאחרים לגבי מצבך ובחר את הסיפור שאתה רוצה לספר – הסיפור מתפשט בין האנשים בסביבתך, ועליך לדאוג שהאנרגיה מסביב תהיה טובה ותגובות האנשים כלפיך לא יחלישו אותך( "אתה בסדר?", "איך אתה מרגיש היום?" וכד'). זכור שההדהוד של תחושות הסביבה משפיע על מצבך. לכן, ספר סיפור שהוא אמת, אך כזה שיגרום לאנשים להגיב באופן הרצוי לך ולדמיין את ההחלמה שלך. חשוב היטב מראש על הסיפור שלך, מכיוון שהסיפור שאתה מספר לאנשים יכול להפוך או לנרטיב חיובי שמנציח את עצמו, או לווירוס חשיבתי שלילי שמתפשט במהירות בקרב משפחתך, חבריך ועמיתיך לעבודה. חשוב שתגייס את כל מי שאתה יכול כדי שידמיין את התוצאה האפשרית המיטבית של תהליך ההחלמה שלך, ואת הסיפור האפשרי הטוב ביותר. כדאי שתגיד בצורה ברורה לבני משפחתך וחבריך איך אתה רוצה שידמיינו את הריפוי שלך, ואת ההחלמה המוחלטת שלך מהמצב. זאת במקום שידמיינו תמונות שלך חולה או גוסס, שזו הנטייה הטבעית של אנשים במצבים כאלה. כריס בקשה מקרוביה לדמיין אותה בריאה ושלמה אחרי הניתוח, כי לא רצתה לאבד איברים. ואכן אמה סיפרה לה: "כולם היו פה בסופ"ש, ודיברנו עלייך, וכולנו מרגישים שאת תבריאי ותהיי לגמרי בסדר".

7. השתמש בשיטות ריפוי אלטרנטיביות וב-NLP בנוסף לטיפולים הרפואיים הקונבנציונאליים– טכניקות ה- NLP יכולות לסייע רבות בריפוי. ניתן לעשות ניתוח ניגודים בין המצב הנוכחי לבין המצב הרצוי, ולברר מה מונע ממך להגיע ל-outcome. (טכניקות כמו החתמה מחדש, שינוי אמונות, תנועות עיניים ומיזוג מטרה בעתיד, עשויות לסייע רבות בשיפור המצב הרפואי).

8. צור תסריט של דמיון מודרך עוצמתי שאתה יכול לדמיין מידי יום ביומו – אתה יכול לשלב מספר דברים חיוביים בתסריט שלך על מנת ליצור מצב של החלמה כמו: הצהרות עצמיות מחזקות, רעיונות רוחניים, סוגסטיות להחלמה, ציטטות מעוררות השראה, חופשה עתידית, תסריט של עתיד חיובי, או כל דבר אחר שגורם לך להרגיש טוב ביחס למסע ההחלמה שלך…

9. פתח שאלת ליבה שתומכת במסע ההחלמה שלך – שאלת הליבה מכוונת את מיקוד תשומת הלב. מדובר בשאלות שמגיעות מתוך מעגל ההשפעה ומקדמות את ה- outcome. כריס שאלה את עצמה: "מהי התוצאה האפשרית המיטבית שלי, ואיך אני יכולה לרפא את עצמי הכי מהר שאפשר?". שאלות טובות יכולות להיות: "מה יש לאהוב במצב הזה?", או "מהי הדרך הטובה ביותר לשמור על בריאותי?". כדי לפתח את שאלת הליבה שאל: "אם הייתה שאלה שהייתה מנחה את תהליך ההחלמה שלי, מה היא הייתה יכולה להיות?". יש לשים לב להנחות היסוד הטמונות בניסוח השאלה. שאלת הליבה צריכה לענות על מספר תנאים: להיות מנוסחת באופן חיובי, לקדם לקראת פעולה, להיות שאלה פתוחה, להיות שאלת "איך?" או "מה?" ולא לכלול מילות תנאי כמו "אבל" או מילות השוואה כמו "לעומת"…

10. צור הצהרות עצמיות או מנטרות החלמה שאתה יכול לחזור עליהן שוב ושוב – פתח הצהרות עצמיות ומנטרות שתוכל לשנן אותן שוב ושוב לאורך כל היום. כמו : "אני לגמרי פתוח לקבל את הנסים המתחוללים בחיי". ההצהרה של כריס הייתה: "הם יוציאו הכל החוצה, זה שפיר ואני בסדר". לעיתים היא יכלה לחזור על המנטרה הזאת אפילו 1,000 פעם ביום. גם ההצהרות הללו צריכות לענות על מספר כללים: להיות מנוסחות באופן חיובי, להיות מנוסחות בזמן הווה, כאילו התהליך כבר קורה, לעורר תגובה רגשית.

11. ערוך משא ומתן בין חלקי גופך על בסיס יומיומי – עליך לדבר באופן חיובי עם חלקים שונים של גופך כמו האיברים שלך, השרירים שלך, תאי הגוף, מערכת החיסון, וכל חלק אחר של גופך שאתה רוצה לכלול באופן אקטיבי בתהליך ההחלמה שלך. יתכן שתרצה אפילו לברך את איבריך וחלקי גופך על בסיס יומיומי. חשוב לשחרר מחסומים ותקיעויות הנובעים ממסרים שהוטבעו בעבר, על מנת ליצור הרמוניה המאפשרת ריפוי. לעיתים יש נטייה לכעוס על החלק החולה, ואז לא מתאפשרת הקשבה למסר שלו וההחלמה נמנעת. נקודת המבט היא שזהו חלק בגוף, שיש לו אינטליגנציה וידע שהוא רוצה להעביר לנו, וחשוב שנקשיב לו. לפיכך, יש לנהל שיחה עם החלק המחלים, לברר איך הוא מרגיש ומה נכון עבורו, לברר מהו המסר שלו, להודות לו על המסר ולפעול בהתאם למסר. תהליך זה צריך להתבצע ברוגע ובשלום, ללא מאבק או התנגדות. כריס דיברה עם החלק המחלים והודתה לו על המסר שלו, ובנוסף דיברה עם יתר חלקי הגוף ווידאה שזה בסדר מצדם שהחלק המחלים מתכווץ.

12. התפלל, עשה מדיטציה ודמיין – התפלל לתוצאה האפשרית המיטבית ודמיין אותה שוב ושוב. אפשר לדמיין תוצאה חיובית של טיפולים או של ניתוח, לצד חופשה עתידית או אירוע עתידי שאתה נרגש במיוחד לקראתו. חשוב להקפיד שהדימויים יהיו הרמוניים ולא ייצרו קונפליקט או התנגדות. כריס דמיינה שאחרי הניתוח מבשרים לה שהכל בסדר, והיא יוצאת לחופשה בחו"ל עם בעלה.

13. שנה את אורח החיים שלך – הקפד על תפריט מאוזן, פעילות גופנית, ונשימות עמוקות. היפטר מדפוסי חשיבה והתנהגות לא בריאים, כמו: נגטיביות, ביקורתיות כלפי אחרים, קיטורים ותלונות.

14. כתוב יומן אישי יומי – היומן משמש לפורקן של מחשבות ורגשות מאיימים. אחרי פורקן הרגשות המפחידים והדאגות על הנייר, אתה יכול לכתוב על תהליך ההחלמה שלך ואיך אתה עומד להגשים את התוצאה הרצויה לך. היומן יכול לשמש אותך גם לצורך ניהול פעילות יומי המתייחס לתוצאות שברצונך להשיג באותו יום (לא רק כתיבה של היעדים אלא גם מה הם משיגים). יש לפרט את היעדים במונחי כוונה: "אני מתכוון ליהנות היום".

15. בלה זמן רב ככל האפשר בטבע – יציאה לטבע מסייעת בתהליך הריפוי. בלה בטבע ככל שאתה יכול, למד להיות נוכח ברגע ולמד להשתיק את מחשבותיך. כריס וטים טיילו ברגל כל יום, בילו זמן רב בהתבוננות בציפורים בגינה שלהם, וצפו בשקיעות.

16. התנתק מהמחשב ומאימיילים – יש הרבה מידע שלילי באינטרנט שעלול ליצור אצלך לחץ וחרדה. סנן את מה שאתה קורא לגבי מצבך הרפואי, או כל דבר שלילי אחר כמו החדשות. הימנע מלחפש ולקרוא מידע באינטרנט, כי המידע השלילי הזה יוצר "וירוסים מחשבתיים" בלא מודע שלך ומונע ממך להחלים מהר ככל האפשר.

17. צפה בסרטים משעשעים ובתוכניות טלוויזיה מהנות – הימנע מלצפות בחדשות או בכל תוכנית אחרת שעלולה להזין אותך במחשבות שליליות. במקום זה צפה בקומדיות או בסדרות טלוויזיה מהנות שגורמות לך לצחוק. הצחוק מחזק את מערכת החיסון.

18. השתדל לשמור על אורח חיים נורמאלי ככל האפשר – חשוב להתאפר, להתלבש ולשמור על אורח חיים רגיל והרגשה טובה ככל האפשר. המשך לעשות כל פעילות יומית שמשמחת אותך, כמו: בילוי עם אנשים שאתה אוהב, יציאה להליכה, בילוי בטבע, קריאה, כתיבה, האזנה למוזיקה, בישול, אפיה וכד'. התנהלות זו תשדר מסר לא מודע למוח שלך שאתה מצפה להחלים ולהשתפר במהירה.

19. צור לעצמך עתיד אטרקטיבי ומעורר השראה – תמונת outcome מושכת.

20. ארגן לעצמך מרחב פרטי בסביבת המגורים שלך – הקצה מקום בתוך הבית שבו אתה יכול להיות בשקט עם עצמך, לעשות מדיטציה, להתפלל, לכתוב, לקרוא, לנוח ולדמיין. מלא את החדר בספרים מעוררי השראה ובתמונות שעושות לך טוב.

21. קבל את שני הקצוות של טווח האפשרויות – יש להגיע לאיזון בין הרצון להמשיך לחיות לבין האפשרות למות, לעשות את הנדרש, לשחרר ולסמוך. הכר בפחדים שיש לך מלהיות חולה או אפילו למות. חשוב להוקיר את הכוונה החיובית שמאחורי כל רגש שלילי או מאיים, אך יחד עם זאת צריך להאמין שאתה באמת יכול לרפא את עצמך.

22. פתח אמונה שיש ביקום משהו גדול ממך שיכול לסייע לך לרפא את עצמך במהירות – אמונה באלוהים, בכוח עליון אחר, בכוח אוניברסאלי, באנרגיות וכד'…

23. השתחרר מהסיפור האישי שלך – אנשים מתהלכים עם סיפור שהם מספרים לעצמם לאורך שנים. סיפור זה מתרץ את כישלונותיהם ומסביר מדוע אינם יכולים להשיג את רצונותיהם. מחלה היא הזדמנות להשתחרר מהסיפור הזה ולשנותו…

הטכניקות הנזכרות במאמר זה נלמדות במסגרת קורסי ה-NLP המתקיימים ב"מטרות".



צאו לדרך חדשה עם הכלים והמוצרים שבחנות שלנו!
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Call Now Buttonצרו קשר