בדרך לשינוי – רוצה, מסוגל ומוכן

אם תחשבו על זה, הדבר הוודאי היחיד בחיים הוא שתמיד יהיו שינויים. אנחנו והסביבה שלנו משתנים כל הזמן – כל רגע מתים ונוצרים תאים חדשים בגופנו, רמת האנרגיה שלנו והמצב הרגשי שלנו כל הזמן משתנים, גם ההורמונים שזורמים לנו בגוף, המחשבות שלנו. גם מחוצה לנו קורים שינויים – אחרי יום מגיע הלילה, עונות השנה מתחלפות ועוד. למעשה שינוי הוא בסיס לכל צמיחה והתפתחות. יחד עם זאת, תהליך השינוי הוא אחד התהליכים המורכבים מבחינה רגשית.

בכל תהליך שינוי אנחנו צריכים להיפרד ממי שהיינו קודם, מהדברים המוכרים, מהוודאות של המצב הישן, להיוולד מחדש ולפלס את הדרך בחוסר וודאות. כדי שנוכל לממש את השינוי הרצוי, צריכים להתממש שלושה דברים קריטיים שניתן לסכם במשפט "רוצה, מוכן ומסוגל":

1. רוצה – השינוי צריך להיתפש כחשוב ורצוי בעינינו. חשיבות זו בדרך כלל נובעת עקב חוסר הלימה בין המצב הקיים למצב הרצוי. ככל שהפער גדול יותר – עולה הרצון לשינוי. אך לפעמים, למרות חוסר שביעות רצון גדול מהמצב הנוכחי, אנחנו עדיין לא מצליחים לממש את השינוי.

2. מסוגל – כדי שהשינוי יקרה, צריך האדם להאמין שהשינוי אפשרי והוא מסוגל ליצור אותו. כשקיים הרצון לשינוי אך האדם מרגיש שאין לו מסוגלות להוציאו לפועל, הוא נסוג, ולעיתים אף מוותר מראש ואפילו לא מנסה. תחושת חוסר אונים זאת שחווה האדם עלולה לשתק כל ניסיון לפעול ובכך למנוע שינוי.

3. מוכן – מתייחס לסדרי עדיפויות. אדם יכול לרצות שינוי ולייחס לו חשיבות גבוהה, להיות עם ביטחון גבוה שהוא מסוגל לעשות את הנדרש, אך בפועל הוא אינו מוכן לכך. המוכנות קשורה לסדרי עדיפויות היחסיים, הקשורים לדברים נוספים בחיים, ולעיתים אדם אומר לעצמו: "אני רוצה את זה אבל לא עכשיו".

אם יש שינוי שהיית רוצה לממש ואינך מצליח, בחן את שלושת הגורמים:

האם באמת חשוב לך להשתנות?

למה זה חשוב לך?

האם יש רווחים במצב הנוכחי שאתה עלול להפסיד אם תשתנה?

כיצד תוכל לשמור על רווחים אלה גם אחרי השינוי?

מהו המחיר של לא להשתנות, בטווח הקצר ובטווח הארוך?

כמה אתה מאמין שהשינוי אפשרי ואתה מסוגל לממש אותו מ-1 עד 10?

אם הציון הוא נמוך זהו הרגע להתבונן בעצמך יותר מקרוב:

מהם האתגרים שכבר צלחת בחייך?

אילו יכולות, כוחות ומשאבים שלך אפשרו לך לעשות זאת?

מיהם האנשים שכבר יצרו שינוי דומה ומה אתה יכול ללמוד מהם?

מהו הצעד הקטן הראשון לכיוון השינוי ומה יאפשר לך לעשות אותו? ומהו הצעד הבא, והבא אחריו? מי יכול להיות לך שותף לדרך?

למה אתה זקוק כדי להתקדם ואיך תוכל להשיג את זה?

דרך חקירה פנימית של רגשותיך, ערכיך האמיתיים, בחינה כנה של מה שחשוב לך באמת, וזיהוי הרווחים וההפסדים העכשוויים והעתידיים של המצב הנוכחי אל מול השינוי, תוכל לאתר את מקור התקיעות ולהתחיל לנוע בקצב הנכון לך לעבר העתיד הרצוי.

כתבה יעל גוסיס, NLP Trainer.



צאו לדרך חדשה עם הכלים והמוצרים שבחנות שלנו!
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Call Now Buttonצרו קשר