גישת ה-NLP מתחקה אחר התהליך אותו אנחנו עוברים במוחנו, מרגע החשיפה לאירוע חיצוני ועד לרגע בו אנו מגיבים.
לכל אדם יש תמהיל שונה וייחודי של אמונות, ערכים, התנהגויות, רגשות ומחשבות.
גישת ה-NLP עוזרת לנו לזהות את הנ"ל, בעזרת מיומנויות קלות ללמידה, כדי להבין כיצד האדם פועל ולהשפיע עליו באופן מהיר ואפקטיבי.
גישת ה-NLP מכילה כלים פשוטים ללמידה, העושים שימוש בשפה, בדמיון ובטכניקות שונות, כדי לשנות את האופן בו אנו מגיבים ומתנהגים.
להבדיל מרוב הגישות הקיימות היום, העובדות דרך המודע, ה-NLP מבצע שינוי דרך הלא מודע.
ברוב המקרים, המודע שלנו דורש זמן רב כדי להשתכנע ולאמץ דפוסי חשיבה והתנהגות חדשים. לעומתו, הלא מודע משתכנע מהר, ומיישם התנהגויות ומחשבות חדשות במהירות ובקלות, לרוב מבלי שאנו מרגישים בכך, עד לרגע בו אנו מגלים שהתוצאות שאנו משיגים השתנו ללא היכר.
בנוסף, דפוסי השפה בהם אנו משתמשים ב-NLP, יחד עם שימוש בדמיון מודרך, עוזרים לקבע את השינוי כדי להבטיח שיישאר לתמיד.
היכולת של ה-NLP לבצע שינויים מהירים וארוכי טווח, באמצעות כלי שפה ודמיון, הקלים ללמידה על ידי כל אחד וללא צורך בידע קודם, הופכת אותו לאחד הכלים הטיפוליים והאימוניים החזקים ביותר הקיימים כיום בעולם.
גישת ה-NLP נעזרת בהנחות יסוד, בשפה ובדמיון כדי לסייע לנו לפתור ולשחרר בעיות שמונעות מאיתנו להתקדם אל עבר המטרות הרצויות לנו, למשל:
דפוסי התנהגות לא רצויים.
תגובות "אוטומטיות" שלא מועילות לנו.
אמונות שליליות ומגבילות לגבי עצמנו.
פוביות ופחדים.
חרדות ומחשבות טורדניות.
טראומות.
קונפליקטים פנימיים ובין-אישיים.
דימוי עצמי שלילי.
ביטחון עצמי נמוך.
יחס לא רצוי למאכלים, לאנשים ולפעילויות.
התנהגויות כפייתיות.
מטענים רגשיים מהעבר.
להבדיל מרוב גישות הטיפול הקיימות כיום, כמו טיפול פסיכודינמי ופסיכותרפיה, NLP היא גישה המאפשרת טיפול קצר מועד המשיג תוצאות לטווח ארוך. עובדה זו הופכת את ה-NLP לגישה התופסת תאוצה בכל העולם, לאור התאמתה לקצב החיים המהיר במאה ה-21, בה נדרשים שינויים ארוכי טווח בזמן קצר.
ל-NLP מודל ייחודי לטיפול בפוביה, המאפשר שחרור מהיר מפחדים ומפוביות במפגש בודד, גם מכאלה מהם בני אדם סובלים במשך עשרות שנים.
ה-NLP פותח על ידי ג'ון גרינדר, ריצ'ארד בנדלר ופרנק פוסליק, בשנות ה-70 של המאה ה-20, באוניברסיטת סנטה קרוז בקליפורניה.
גישת ה-NLP היא, בראש ובראשונה, דרך חיים. ברגע שאנו מטמיעים את הנחות היסוד ואת המיומנויות שהגישה מציעה בחיינו, אנו מרוויחים חופש רגשי, מחשבתי והתנהגותי, בנוסף לכישורי תקשורת איכותית עם עצמנו ועם הסביבה. לכן, הגישה שימושית לכל אדם, בכל הקשרי החיים – לימודים, הורות, זוגיות, עסקים, מכירות, שיווק, טיפול, רפואה ועוד…
ישנן מכללות רבות ל-NLP בישראל, וחשוב שכל אחד המעוניין ללמוד NLP יבחר במקום המתאים לו ביותר.
יש ארגונים בינלאומיים שקובעים סטנדרטים וקריטריונים, לכן כדאי לקבל החלטה על פי מספר קריטריונים חשובים:
היקף הקורס (צריך להיות 120-130 שעות).
מספר התלמידים בקורס – רצוי שלא יהיה מעל 30.
התכנים הנלמדים.
דרגת ההסמכה של מורי הקורס והוותק שלהם (צריכים להיות בדרגת טריינר לפחות).
האם תעודת ההסמכה הניתנת היא בינלאומית ומטעם ארגון NLP מוכר.
כמה אסיסטנטים מלווים את הקורס ומהי הכשרתם.
הכי חשוב – ללכת למפגש מבוא או לשיעור התנסות כדי להתרשם באופן אישי ומעשי.
בחירת בי"ס ל-NLP שבו תלמדו את קורס ה-practitioner, עשויה להיות מאתגרת, הן בשל ריבוי בתי הספר המלמדים את התחום, והן בשל חוסר במידע רלוונטי לגבי הדרישות שהקורס וביה"ס צריכים לעמוד בהן.
מאחר והשתתפות בקורס הסמכה כרוכה בהשקעה רבה של זמן וכסף, כדאי שתדעו לבחור את ביה"ס הנכון עבורכם.
השאלות ותשובות נפוצות שלהלן יסייעו לכם לקבל החלטה שתהיו שלמים איתה:
באם מטרתכם הינה לרכוש כישורי NLP ולהיות מיומנים בשימוש בהם, זוהי שאלה חשובה במיוחד. רוב ארגוני ה-NLP המובילים והנחשבים בעולם מתווים סטנדרטים מחייבים ללמידת התחום, ובתי הספר מחויבים לעמוד בהם לפי דרישות רוב הארגונים הללו, כל קורס צריך לכלול מינימום של 120-130 שעות לימוד או 18 ימי לימוד מלאים.
לגודל הקבוצה יש השפעה מכרעת על איכות הלמידה. בבתי ספר מסוימים בארץ ובעולם גודל הקבוצה יכול לנוע בין 50-100 משתתפים. כמובן שגודל כזה של קבוצה אינו מאפשר יחס אישי לכל תלמיד ותלמיד, מאחר ובקבוצות גדולות, הפרט הולך לאיבוד. אנשים רבים מגיעים לקורסי ה-NLP על מנת לעבוד על קשיים אישיים ולמצוא פתרונות לאתגרים בחייהם, או על מנת לרכוש כלים מקצועיים. כאשר הלמידה מתבצעת בקבוצות קטנות, מתאפשר למנחי הקורס, להכיר את המשתתפים באופן אישי ולתמוך בהשגת מטרותיהם האישיות.
קיימים בתי ספר שנותנים את ההסמכה מטעם עצמם או מטעם גורמים שאין בסמכותם להסמיך. לתעודות אלה אין שום תוקף או הכרה בשום מקום בעולם. תעודות ההסמכה שמעניק ביה"ס צריכות להינתן מטעם גורם בין-לאומי מוכר בתחום ה-NLP ולשאת את הלוגו והשם של הארגון הבין-לאומי המסמיך.
על המורים להיות מוסמכים ברמה של NLP Trainer לפחות, ע"י מוסד מוכר בתחום, ורצוי שיהיו גם בעלי תואר אקדמי וניסיון מקצועי. רק מי שהוסמך כטריינר רשאי ללמד ולהסמיך בוגרים בעצמו. בבתי ספר מסוימים מלמדים מורים שהם בדרגת מאסטר בלבד, ולא עברו הכשרה כמורים בתחום.
למרבה הצער, כיום, במסגרת של בתי ספר מסוימים, ניתן להפוך תוך מספר שבועות, מבור מוחלט בתחום ה-NLP לטריינר שמלמד ומסמיך תלמידים. בבתי ספר מסוימים המורים הינם אנשים שסיימו תהליך הסמכה מזורז ב-NLP, מבלי שצברו ניסיון מינימאלי ומבלי שעברו תהליך התמחות תחת הדרכה נאותה. אם אתם מגלים שהמורה הפך מפרקטישיונר לטריינר, תוך פרק זמן של פחות משנתיים, יש לכם סיבה להטיל ספק ברמה המקצועית שלו.
מכיוון שהקורסים הינם מעשיים ושמים דגש על פרקטיקה, לניסיון המקצועי המצטבר של המורה, יש השפעה ניכרת על איכות ההוראה בקורס. מורה חסר ניסיון, ילמד, קרוב לוודאי, "לפי הספר", ללא העומק וההרחבה שיכול לספק רק מורה בעל ניסיון מקצועי מקיף, השואב ידע ודוגמאות מניסיונו המעשי, ובכך משדרג את איכות הלמידה.
בדקו מהו היחס בין מספר האסיסטנטים המלווים את הקורס, לבין מספר המשתתפים בקבוצה. לימודי ה-NLP מתבססים על תרגול מעשי המתבצע בזוגות או בקבוצות קטנות. על מנת שהתרגול יהיה אפקטיבי, נדרש משוב מיידי המאפשר צמיחה והתפתחות. לפיכך נדרש ליווי צמוד של אסיסטנטים, שמסייעים לתלמידים בעת התרגול וממשבים אותם.
בדקו גם מהי הכשרתם של האסיסטנטים. בבתי ספר מסוימים האסיסטנטים הינם אנשים שזה עתה סיימו קורס פרקטישיונר, והינם נטולי ניסיון מקצועי בתחום.
חשוב לוודא שהאסיסטנטים יהיו ברמת מאסטר לפחות, ובעלי ניסיון מינימאלי בתחום.
ארגוני ה-NLP המובילים בעולם קובעים מהם התכנים הצריכים להילמד במסגרת קורסי ההסמכה. יחד עם זאת, בתי ספר מסוימים אינם מלמדים את כל התכנים הנדרשים. חלקם אף משנים את שמות הטכניקות או מלמדים אותן בגרסאות משלהם.
כתוצאה מכך, בוגרי הקורסים, המעוניינים להרחיב את הידע שלהם באמצעות קריאת חומרים מקצועיים, לעיתים מתקשים בהבנת הנקרא, עקב חוסר היכרות עם המושגים ועם הטכניקות הקלאסיות.
במידה ותרצו להמשיך להתפתח בתחום, עליכם להמשיך וללמוד את קורסי ההסמכה המתקדמים ב-NLP (קורס Master Practitioner וקורס NLP Trainers).
וודאו שבמסגרת ביה"ס בו אתם בוחרים, ניתן ללמוד את קורסי ההמשך.
עבור אנשים הרוצים להכשיר את עצמם לעיסןק בתחום, יש חשיבות רבה לקיום השתלמויות, מעבר ללימודי הבסיס. השתלמויות אלה המאפשרות העמקה בתחומים ספציפיים והתמחות בתחומים מסוימים.
וודאו שביה"ס מקיים ימי השתלמות וסדנאות התמחות בנושאים שונים.
אחרי סיום הלימודים, ותחילת הצעדים הראשונים בשטח, לעיתים קרובות נדרשת הכוונה והדרכה ביישום הכלים. מעבר לכך, כאשר מיומנויות שנלמדו, אינן מתורגלות על בסיס קבוע, הן אינן מופנמות ונשכחות. לכן יש חשיבות רבה להמשך תרגול והעמקת הלמידה גם אחרי תום הקורס.
וודאו שהתמיכה וההדרכה אינם מסתיימות ביום האחרון ללימודים. בררו האם ביה"ס מציע לבוגריו המשך הדרכה ולמידה (ללא תשלום), במסגרת מפגשי בוגרים קבועים.
אומרים ש"אין חכם כבעל ניסיון", ואכן חוות דעת כנה של בוגרי ותלמידי ביה"ס, יכולה לבסס את החלטתכם ולאפשר לכם לעשות את הבחירה הנכונה עבורכם. כאשר ביה"ס אינו מאפשר לכם לדבר באופן ישיר עם בוגרים, זה אומר חשדני, ויתכן שיש לו מה להסתיר.
אין כמו התרשמות ישירה ובלתי אמצעית, על מנת לקבל אישור לבחירתכם השכלתנית או האינטואיטיבית. בדקו האם ביה"ס מאפשר להתנסות במסגרת שיעור בקורס קיים או בפורום דומה אחר, מעבר למפגש היכרות ומבוא.
עליכם להתרשם האם ביה"ס רואה לנגד עיניו רק את הכסף, או שנציגיו באמת מתעניינים בכם באופן אישי, קשובים לצרכיכם ומתגמשים על מנת לספק לכם מענה הולם ומותאם אישית.
חשוב שתיפגשו עם המורים המלמדים בקורס, ותכירו אותם היכרות ראשונית. שימו לב האם אתם חשים חיבור או חיבה כלפי המורים העתידים ללמד אתכם, והאם הם מעוררים בכם אמון ותחושה שניתן לסמוך עליהם.
בדקו האם ביה"ס לוקח אחריות על איכות השיעורים, והאם הוא מבטיח החזר כספי במקרה של חוסר התאמה. רוב בתי הספר מאפשרים לפרוש ולקבל החזר כספי מלא בתום יום השתתפות אחד, ויש המאפשרים קבלת החזר כספי בתום שני ימים.
למידע נוסף השאירו פרטים לחזרה