איך לשנות כל רגש במהירות ובקלות ב-3 צעדים קצרים?

אמיר, אחד מלקוחותיי, אדם בשנות ה-40 לחייו, איש עסקים, הסביר לי: "אני מאוד מצליח במה שאני עושה, יש לי חושים חדים ואני יודע לזהות הזדמנויות ולמנף אותן, אבל יש לי בעיה של אימפולסיביות, ולפעמים זה דופק לי את הכל"… סיפר שהוא נוטה להתפרצויות כעס חסרות שליטה, שלעיתים גורמות ל"פיצוצים בלתי הפיכים, גם בעבודה וגם במשפחה".  הוא הביע ספק לגבי האפשרות שלו להשתנות: "האמת? אני לא חושב שאפשר לעשות עם זה משהו. אני כזה מאז שנולדתי. זה האופי שלי. מה לעשות? אני אדם כעסן… כשהדם עולה לי לראש, לא משנה כמה אני מתאמץ, אני פשוט לא מצליח לשלוט בעצמי!… הציעו לי ללכת לסדנא לניהול כעסים, אבל עם יד על הלב… את באמת חושבת שאפשר לשנות את זה?… לא נראה לי שאפשר לשלוט ברגשות!"…

ומה דעתכם?

האם אנו יכולים לבחור איך להרגיש או אולי רגשותינו נמצאים מחוץ לטווח השליטה שלנו? 

האם אנו יכולים לגרום לעצמנו להרגיש אושר? שמחה? הנאה? ביטחון?….

האם כשרגש לא נעים "משתלט" עלינו אנו חסרי אונים מולו?… 

האמנם אין ביכולתנו לנהל רגשות כמו מתח? לחץ? חרדה? פחד? כעס? עצב? בושה? אשמה?…

כל מי שעוסק ב-NLP יגיד לכם בוודאות מוחלטת שאנו יכולים לנהל את רגשותינו ולבחור איך להרגיש, כי לכל רגש שאנו חווים יש אסטרטגיה מסויימת, וברגע שהיא משתנה – גם הרגש משתנה!

 

אסטרטגיה של 3 צעדים שתאפשר לכם לשנות כל רגש במהירות הבזק: 

  • שנו את הפיזיולוגיה שלכם

בסדרה המצויירת צ'ארלי בראון, יש סצנה שבה אומר צ'ארלי לחברתו לוסי: "אם את רוצה להיות מדוכאת, תניחי לראש ולכתפיים שלך להישמט. תתקעי את המבט שלך בקרקע ותחשבי מחשבות עגומות. אם תעשי את זה 3 פעמים ביום, יש לך סיכוי טוב להרגיש דיכאון".

ואכן, אם נבחר לפעול לפי ה"מתכון" הזה, קרוב לוודאי שגם אנחנו נצליח לדכא את עצמנו… אתם יכולים לנסות את זה ולהיווכח בעצמכם!

אבל הבשורה הטובה היא שאפשר גם ההפך: מה יקרה אם תזקפו את ראשכם, תיישרו את גבכם, תגביהו את מבטכם, ותגידו לעצמכם משפטים מעצימים כמו "אני עומד ליהנות היום… אגרום ליום הזה להיות יום מיוחד עבורי"… 

מה יקרה אם תתאמנו באסטרטגיה הזו 3 פעמים ביום?…

ברמת העיקרון, אחד המרכיבים הבסיסיים של רגש הוא הפיזיולוגיה, שפת הגוף שדרכה הרגש מתבטא. משמעות הדבר היא, שאנו יכולים לשנות את הרגש דרך שינוי הפיזיולוגיה שלנו. 

כשאנו "תקועים" במצב של בעיה, קרוב לוודאי שאנו חווים רגשות לא רצויים ומנותקים מהמשאבים והכוחות שלנו. במצב כזה, הדבר המיידי שאנו יכולים לעשות, על מנת להיחלץ מהתקיעות, הוא לשנות את הפיזיולוגיה שלנו:  אם ישבנו אנו יכולים לעמוד, אם עמדנו אנו יכולים לנער את אברי הגוף, להסתובב, להתמתח, לקפוץ או לרקוד…

כך אנו קוטעים את האסטרטגיה ומשבשים אותה, כדי שלא תמשיך להתקיים.

זה אמנם לא יפתור את הבעיה, אך "ישבור" את המצב הרגשי הלא רצוי שהיינו תקועים בתוכו. עכשיו ניתן להמשיך בתהליך הלאה לשלב הבא, כדי להתחבר למצב משאבי יותר…

  • שנו את המיקוד שלכם

בשלב הבא שימו לב למיקוד המחשבתי שלכם: מהן המחשבות שיצרו מלכתחילה את הרגש השלילי?

אחת מהנחות היסוד הבסיסיות של גישת ה-NLP אומרת ש"האנרגיה זורמת לכיוון שבו תשומת הלב מתמקדת". אם אנו חווים מצב של תקיעות, קרוב לוודאי שהמיקוד שלנו הוא במחשבות על הבעיה. אולי אנו שואלים את עצמנו שאלות שאין להן תשובה, או שאלות שהתשובה להן מתסכלת אותנו? אולי אנחנו מריצים שוב ושוב בדמיוננו ובמחשבותינו זיכרון לא נעים או תרחיש עתידי מאיים?… 

היו מודעים לפוקוס שלכם! במה אתם מתמקדים שגורם לכם להרגיש מה שאתם מרגישים?

אחרי ששברתם את הפיזיולוגיה של הרגש הלא רצוי, וזיהיתם את המיקוד המחשבתי שגרם לה, אתם יכולים לעבור לצעד הבא: שנו את הפוקוס!

במקום להתמקד בבעיה, התמקדו בפיתרון! 

העבירו את הפוקוס ממעגל הדאגה למעגל ההשפעה!

נכון, הבעיה עדיין קיימת אבל איך ביכולתכם לפתור אותה?… ברגע שהמיקוד עובר לדרכי הפיתרון, אתם מתחברים אוטומטית למשאבים שלכם ונזכרים בכל אותם דברים חשובים שהשמטתם, ואשר בכוחם לסייע לכם. 

אתם למעשה עוברים ממצב של חוסר אונים לתחושת יכולת!

שינוי הפוקוס, משנה את הרגש… 

כשאתם חושבים על התוצאה הרצויה, ומדמיינים איך הייתם רוצים להרגיש, המוח מתחיל לעבוד בכיוון הזה, ומתחיל לייצר תרחישים חיוביים יותר שמשפיעים לטובה על מצבנו הרגשי.

  • דיבור פנימי

מרכיב נוסף שכדאי לשים לב אליו כאשר מדובר ברגש, הוא הדיבור הפנימי שלנו. שימו לב מה אתם אומרים לעצמכם כשאתם במצב של בעיה או רגש לא רצוי. קרוב לוודאי שתגלו שאתם אומרים לעצמכם מילים לא נעימות או משפטים ביקורתיים או פסימיים. 

כאשר אנו אומרים לעצמנו שוב ושוב את המילים המחלישות הללו, הן פועלות כאוטו-סוגסטיות, כלומר, סוגסטיות עצמיות. זה אומר שבאמצעות כל אותם משפטים שחוזרים בראשנו שוב ושוב, אנו בעצם מהפנטים את עצמנו להרגיש מה שאנו אומרים לעצמנו.

במידה וניקח שליטה מודעת על הדיבור הפנימי, ננסח מעין "מנטרות" או הצהרות עצמיות מחזקות, ונחזור עליהן שוב ושוב ושוב, נהפנט את עצמנו להרגיש מלאי משאבים ועוצמה.

לסיכום

זוכרים את אמיר?

דרך עבודה קצרה וממוקדת, זיהינו את האסטרטגיה שגורמת לו להתעצבן ולאבד שליטה, חקרנו מהי הכוונה החיובית של ההתפרצויות (מה בעצם חשוב לו להשיג באופן לא מודע), גילינו דרכים אפקטיביות יותר לממש את הכוונה החיובית, והתקנו אסטרטגיה מנטלית חדשה.

אמיר השתחרר לחלוטין מההתפרצויות, ללא מאבק פנימי או מאמץ, ולמד לנהל את רגשותיו באופן מיטבי, שאפשר לו להצליח יותר הן בעסקים והן בחיי המשפחה.

מוזמנים להתנסות באסטרטגיה… הצלחה מובטחת!

 

כתבה רונית גולדברג NLP Master Trainer

 



צאו לדרך חדשה עם הכלים והמוצרים שבחנות שלנו!
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Call Now Buttonצרו קשר