האם אתם מטילים ספק בהישגים שלכם?

האם כאשר אתם מצליחים אתם מייחסים את הצלחתכם ליד המזל או לגורמים חיצוניים?
האם אתם חוששים "שיעלו עליכם" ויחשף פרצופכם האמיתי?
אם מצאתם עצמכם עונים בחיוב על הנ"ל, יתכן כי אתם לוקים ב"תסמונת המתחזה".
על פי מחקרים כ-70% מהאנשים חווים את התסמונת בשלב כלשהו בחייהם.

תסמונת המתחזה היא דפוס פסיכולוגי בו אנשים מטילים ספק בהישגיהם וחוששים באופן תמידי להחשף כלא אמיתיים, ללא קשר להצלחותיהם.
למרות הוכחות חיצוניות ליכולותיהם ולהישגיהם, הם מרגישים פעמים רבות כי הם מרמים את הסביבה וכי הצלחתם קשורה למזל, לאנשים אחרים או לארועים שקורים.
הסופרת והמשוררת מאיה אנג'לו סיפרה בראיון לאופרה ווינפרי, כי למרות ההישגים הרבים שלה, היא עדיין מרגישה כי היא מזייפת : "כתבתי 11 ספרים, אבל בכל פעם אני חושבת, הו, הם הולכים לגלות עכשיו, הפעלתי משחק על כולם והם הולכים לגלות אותי".

אנשים שמרגישים כמתחזים חוששים כל הזמן שהסביבה תגלה את מה שהם כל כך מנסים להסתיר, דבר זה גורם באופן טבעי לתחושת מתח ולחרדה מתמדת מפני רגע הגילוי
ויכול להשפיע על התוצאות שלהם בתחומי חיים שונים.

בספרה "המחשבות הסודיות של נשים מצליחות" כותבת ולרי יאנג כי תסמונת זו שכיחה בקרב נשים מצליחות.
פעמים רבות מקורה בציפיות החברתיות ובסטראוטיפים שיש לגבי יכולותיהן של נשים. סיבות נוספות להופעת התסמונת הן הצורך בפרפקציוניזם, פחד מכשלון וחוסר בטחון עצמי.
משום כך, חשוב להכיר בתחושות אלה ולטפל בהן, כדי לבנות את הבטחון העצמי ולאפשר לעצמנו להוקיר את הצלחותינו.

  • על מנת לעשות זאת יש לזהות את דפוסי החשיבה התורמים לכך ולשנותם. ברגע שנזהה את הדיבור העצמי השלילי, נוכל לערער עליו ולשנותו לדיבור חיובי.
  • אם נחקור אנשים הלוקים בכך, נגלה כי הם מחזיקים באמונות מגבילות לגבי עצמם ולגבי יכולתם. לכן, חשוב לזהות את האמונות האלה ולהחלישן או להכחידן ולהחליפן באמונות מעצימות ומחזקות.
  • מאחר והאנרגיה זורמת למקום בו תשומת הלב מתמקדת, תרגול הצהרות עצמיות יכול לסייע בשינוי הפוקוס, לדוגמא: "אני ראוי להצלחה", "אני סומך על היכולות והידע שלי", "אני מסוגל ומוכשר".
  • בחינה מדוקדקת וניתוח , של הצלחותינו יכולים להוביל להכרה כי אין הן מקריות וכי במרבית המקרים אנו המחוללים של הצלחות אלה. הבנה זו תאפשר לנו להתחבר למשאבים ולכוחות שלנו ולאמונה שלנו בעצמנו. ברגע שנעשה זאת הרי שהמתח והחרדה יפחתו או יעלמו כליל ואתן גם תחושת הזיוף.
  • ניתן להפחית מתח וחרדה ולהעלות את הבטחון העצמי, גם באמצעות מדיטציות.

אתם מוזמנים לנסות:

החלו במציאת תנוחת ישיבה נוחה, על הרצפה או על כיסא. עצמו את העיניים וקחו נשימה עמוקה פנימה, מלאו את הריאות באוויר. עצרו את הנשימה לרגע, ואז נשפו לאט, שחררו כל מתח או מתח בגופכם.
‏בעודכם ממשיכים לנשום עמוק, הזכרו בחוויה האחרונה שבה הרגשתם מתחזים. שימו לב לכל מחשבה או רגש שעולים, ללא שיפוט או ביקורת. פשוט התבוננו בהם ואפשרו להם לעבור.
‏עכשיו, דמיינו את עצמכם עומדים מול מראה. התבוננו בעצמכם בחמלה ובטוב לב, כפי שהייתם רואים חבר יקר. שימו לב לחוזקות ולהישגים שלכם, והכירו בעבודה הקשה ובמאמץ שהושקעו בהשגתם.

כשאתם ממשיכים להסתכל על עצמכם במראה, חזרו על ההצהרות הבאות לעצמכם:

  • אני מסוגל וראוי להצלחה.
  • ההישגים שלי הם תוצאה של העבודה הקשה שלי .
  • הטעויות או הכשלים שלי אינם מגדירים אותי, מטעויות לומדים וצומחים.
  • אני ראוי לאהבה ולקבלה, בדיוק כפי שאני.

‏אפשרו להצהרות הללו לשקוע פנימה, והרגישו את האנרגיה החיובית והאהבה העצמית זורמות דרככם, עגנו אותם על ידי הצמדת האגודל לאצבע, כאשר התחושה דועכת, שחררו את האצבעות. קחו עוד כמה נשימות עמוקות, וכשתהיו מוכנים, פקחו לאט את העיניים.


כאשר תהיו מודעים יותר לרגשותיכם ולמחשבותיכם, תזהו ותנסחו מחדש דפוסי חשיבה שליליים ותבנו את בטחונכם העצמי, תוכלו להתחבר לאני האותנטי שלכם ולהנות מהצלחותיכם וכשתעשו כל זאת מענין יהיה לגלות עד כמה רחוק אתם יכולים להגיע.

כתבה אורית פרי, NLP Trainer



צאו לדרך חדשה עם הכלים והמוצרים שבחנות שלנו!
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Call Now Buttonצרו קשר