חוסן נפשי אצל ילדים

החברה הישראלית חווה טלטלות לאורך כל שנות קיומה של המדינה, אולם התקופה האחרונה הינה הקשה מכולן. תחושת הבטחון התערערה קשות, האמון במוסדות המדינה נסדק, המלחמה ממשיכה להתנהל ואזרחים וחיילים ממשיכים להיות מוחזקים בשבי. כל הגורמים האלה משפיעים במישרין על חיי המבוגרים והילדים כאחד. לעיתים ההשפעה היא כזו שהנפש הפצועה מחפשת ריפוי ומזור כדי לחזור לתפקוד תקין.

כאשר מדובר בילדים האתגר הזה חשוב ביותר. ילדים עשויים להפגין סימנים שונים של לחץ, כולל שינויים בהתנהגות, שינויים במצב הרוח, קשיי שינה, אובדן תאבון או המנעות מפעילויות שנהנו מהן בעבר. כהורים, חשוב לשים לב לסימנים אלה היכולים לרמז על כך שזה מצב של לחץ ומשבר.

מתן תמיכה רגשית לילדים ומתן כלים להתמודדות עם המצב המשברי, יאפשרו לילדים לפתח חוסן נפשי, אסטרטגיות התמודדות יעילות ותחושת מסוגלות להתמודד עם ארועים עתידיים המזמנים מצבים משבריים.

ברגעי משבר, ילדים עלולים לחוות מגוון רגשות כגון פחד, חרדה, בלבול או עצב ולכן הם זקוקים לסביבה בטוחה ומכילה, בה יחושו בנוח לפרוק את רגשותיהם. ההתייחסות לרגשות אותם הם מבטאים צריכה להיות ללא כל שיפוטיות, מה שיעודד אותם להמשיך ולשתף גם במצבים דומים בעתיד.

נירמול הרגשות והתחושות שלהם חשוב ביותר, כשאנו מתקפים את הרגשות של הילדים, אנו מעבירים להם מסר כי לחוש לחץ ומצוקה בזמנים מאתגרים זה נורמאלי ואנחנו נמצאים כדי לתמוך בהם ולחזק אותם.

יש לעודדם לשאול שאלות ולשתף את הדאגות והמחשבות שלהם, ניתן לעשות זאת באמצעות כלים יצירתיים כמו ציור, פיסול, כתיבה, הצגה, כך נוכל לזהות טעויות בתפיסה וכמבוגרים נוכל לספק מידע מדויק ומהימן ובכך להקל על הפחדים והחרדות שלהם.

חשוב שהמידע שניתן יהיה תואם לגילם ולרמת התפתחותם וכן, שהוא ינתן בשפה פשוטה וברורה. אין סיבה להציפם בפרטים מוגזמים או בתאורים גרפיים. כשמידע שניתן לילדים הוא כזה שהם יכולים להבין, העיבוד שלהם לחוויה הוא טוב יותר וזה מקל עליהם להבין את המצב, מה שמסייע להפחתת תגובות הבלבול והלחץ שלהם.

בזמנים כאלה של לחץ ומשבר, יש משהו מרגיע בשמירה על שגרה. הקפידו על זמני הארוחות, זמני השינה, פעילויות שהילדים מורגלים בהם, עקביות מקנה לילדים יציבות ובטחון ולכן כדאי להקפיד על לו"ז קבוע ככל האפשר.

טכניקות הרפיה למיניהן כמו תרגול נשימות, או פשוט פעילות גופנית כמו קפיצות יכולות לסייע לילדים לתת מוצא לרגשותיהם הכלואים בהם וללמדם לעשות בזה שימוש גם בעתיד בזמנים מאתגרים.

יש מגוון כלים מעולם ה-NLP שניתן להשתמש בהם על מנת לצייד את הילדים בכלים יעילים לניהול רגשותיהם במצבי לחץ, כגון עגינת משאבים, שימוש בדמיון ליצירת עתיד מיטבי, אסטרטגיות לשחרור רגשות שליליים או שחרור אמונות מגבילות התורמות ללחץ ולחרדה והחלפתן באמונות חדשות ומעצימות כמו גם שינוי נקודת המבט על הדברים ופיתוח השקפת עולם אופטימית יותר המסייעת לפיתוח חוסן נפשי.

חקירת הרגשות ודפוסי ההתנהגות והחשיבה, מאפשרת לילדים ללמוד לזהות דפוסי חשיבה לא מועילים, או דיבור עצמי שלילי ולשנותם. חקירה זו תורמת לפיתוח מודעות עצמית ולפיתוח מנגנוני התמודדות בריאים יותר ומתוך כך לתחושת שליטה והעצמה המאפשרים לילדים להתייחס למצבים דומים עתידיים מתוך חשיבה פרודוקטיבית ומציאת פתרונות יעילים.

החיים בכלל והחיים במדינה שלנו בפרט, ימשיכו לזמן לנו ולילדינו אתגרים שונים היכולים לטמון בחובם פוטנציאל משברי, כאשר אנו עומדים כהורים לצד ילדינו ומציידים אותם במיומנויות הדרושות כדי לנווט במצבים מלחיצים בבטחון ומתוך תחושת עמידות, אנו מאפשרים להם רווחה נפשית וכלים לצמיחה אישית ולהצלחה בחיים.

כתבה אורית פרי NLP Trainer



צאו לדרך חדשה עם הכלים והמוצרים שבחנות שלנו!
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Call Now Buttonצרו קשר