תשושים מדי? יכול להיות שזה קשור להחלטות שלכם

מהרגע שהאדם הממוצע מתעורר ועד הרגע בו הוא הולך לישון, הוא מקבל מעל 35,000 (!) החלטות, כשרובן כמובן מתקבלות באופן לא מודע. לפעמים ההחלטה מקבלת את עצמה – אם יש רק דבר אחד לאכול במקרר, למשל. אך החלטות רבות, כמו מה ללבוש, איזה מסלול לבחור מהבית לעבודה ביום פקוק ומה לעשות ביום החופשי שלנו גובות מאיתנו אנרגיה רבה, ושוחקות את היכולת שלנו לקבל החלטות איכותיות לאורך היום.

לתופעה הזאת יש שם – תשישות מקבלת החלטות (Decision Fatigue), והיא משפיעה על כולנו.

בתקופת הקורונה למשל, התופעה בלטה במיוחד, שכן החלטות טריוויאליות שהיינו מקבלים בימים כתיקונם הפכו להיות מורכבות, ונוספו לרשימה גם החלטות שמעולם לא היינו צריכים לקבל לפני כן, מכיוון שחיינו בתקופה בה החוקים השתנו חדשות לבקרים, מה שיצר עומס קוגניטיבי רב, וכמובן השפיע עלינו ברמה הרגשית והגופנית, בין אם היינו מודעים לכך ובין אם לא.

העומס הקוגניטיבי הזה גורם לאנשים רבים לבצע "קיצורי דרך" מנטליים, מכיוון שהמוח שלנו שואף לביצוע משימות במינימום המאמץ האפשרי. במצב כזה, אנו דוחים חלק מההחלטות, מקבלים החלטות על בסיס מידע מועט, נאבקים בין בחירות שונות או מבצעים משימות בפזיזות. במקרים מסוימים, אנו גם הופכים לכעוסים כלפי הסביבה, חסרי סבלנות ואף מבזבזים כסף רב על קניות לא נחוצות או על מזון מהיר.

אז מה ניתן לעשות כדי להימנע מהמצב הזה ולשמור על הבריאות הנפשית והגופנית שלנו?

  1. קבלו החלטות באופן יעיל ומזערו את מספר ההחלטות השגרתיות שלכם: היעזרו ברשימות למשימות קבועות, למשל – צרו רשימה קבועה לקניות בסופרמרקט אליה ניתן להוסיף גם מצרכים משתנים, בחרו את הבגדים שלכם בערב עבור יום המחרת, והיעזרו בניווט עם GPS גם ליעדים שאתם מכירים כדי שהאפליקציה תבחר עבורכם את המסלול הטוב ביותר, מבלי שתצטרכו לעשות זאת בעצמכם.
  2. האצילו סמכויות: אם אתם מבצעים "מיקרו-ניהול" להחלטות הנוגעות לכם ולאנשים בחייכם, תנו להם לקבל חלק מההחלטות. אפשרו לקולגות להחליט איפה אוכלים ארוחת צוהריים, תנו לילדים לבחור את המוזיקה ברכב והשאירו לחבריכם להחליט לאיזה בר או בית קפה תצאו בערב. כך, אתם גם מעצימים את האנשים בסביבתכם בכך שאתם נותנים בהם אמון, וגם מאפשרים לעצמכם להשקיע אנרגיה בהחלטות החשובות באמת.
  3. קבלו החלטות גדולות בבוקר: מחקרים מראים שהזמן הטוב ביותר לקבלת החלטות חשובות הוא בבוקר. מכיוון שזהו הזמן ביום בו מוחנו הכי "פנוי", אנו נוטים להיות זהירים ומחושבים יותר, וכך מקבלים החלטות מדויקות יותר. בשעות אחה"צ והערב, אנו נוטים לקבל החלטות אימפולסיביות יותר, לכן חשוב שלא נקבל החלטות משמעותיות כשאנחנו עייפים או רעבים.
  4. נטשו את הפרפקציוניזם: הרצון לקבל החלטות "מושלמות" גוזל מאיתנו אנרגיה רבה. היו קשובים לאינטואיציה שלכם, מזערו את מספר האפשרויות שעומדות בפניכם בקבלת החלטות ואל תבזבזו אנרגיה בדיעבד כדי לתהות האם קיבלתם החלטה נכונה או לא. הזכירו לעצמכם כי קיבלתם את ההחלטה הטובה ביותר שיכולתם עם הידע והמשאבים שעמדו לרשותכם באותו הרגע. אם אתם מרגישים שקיבלתם החלטה לא נכונה, החליפו את ההלקאה העצמית בלמידה ושאלו את עצמכם כיצד אפשר לקבל החלטה טובה יותר להבא.
  5. אמצו שגרה יומית ואוטומציות: המוח שלנו אוהב שגרה (חסכוני באנרגיה כבר אמרנו?), לכן חשוב להפוך את ההחלטות היומיומיות לאוטומטיות – הגדירו שעת השכמה קבועה בטלפון שחוזרת על עצמה בכל יום, כך שלא תצטרכו לכוון את השעון ידנית כל ערב. צרו תזכורות מחזוריות למשימות קבועות, כמו אימון גופני, ביצוע מעקב אחר הוצאות ומשימות תחזוקה שוטפת של הבית ושל הרכב. אנשים הנחשבים למצליחים במיוחד כמו ברק אובמה, ביל גייטס ומארק צוקרברג, כמעט תמיד לובשים את אותו סוג הבגדים, וכך מפנים את המוח להחלטות המשמעותיות באמת. אם קשה לכם לוותר על הסטייל, התנסו בצמצום המלתחה היומיומית שלכם לכזו המאפשרת התאמה קלה של בגדים, צרו מספר סטים הזמינים לכם ללבישה בכל רגע והשאירו את הבגדים הלא שגרתיים שלכם לאירועים מיוחדים.

נכתב ע"י אור לוי, NLP Trainer | מנחה בכיר במרכז מטרות



צאו לדרך חדשה עם הכלים והמוצרים שבחנות שלנו!
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Call Now Buttonצרו קשר