מהי השפה שיוצרת הצלחה?

רבים מאיתנו מקדישים את תחילת השנה האזרחית להצבת יעדים חדשים – למצוא עבודה חדשה, להשיג קידום בעבודה הקיימת, להגיע למשקל יעד מסוים, לרכוש חברים חדשים, לצבור ידע, לרכוש מיומנויות ועוד מטרות רבות ושונות…

לשפה בה אנו משתמשים בדרך להשגת אותן תוצאות (בדיאלוג הפנימי שלנו ומול אחרים), יש השפעה אדירה ברמה לא מודעת, ולעתים אנו תוקעים לעצמנו מקלות בגלגלים בלי ששמנו לב, כשאנו משתמשים בדפוסי שפה שאינם מועילים לנו.

אמנם אנו לא יכולים לשלוט על הכל, ולעתים יש גורמים חיצוניים שמשפיעים על סיכויי הצלחתנו, אך כשזה נוגע למה שבשליטתנו – כדאי שנשתמש בשפה מעצימה ואפקטיבית.

הנה 5 טיפים לשפה שתסייע לכם להגיע בהצלחה ליעדים שהצבתם:

  1. דברו על "תוצאות" במקום "ציפיות" – כשאנו מדברים על מה שאנו מצפים שיקרה, אנו שמים את עצמנו בעמדה פסיבית, מורידים מעצמנו את האחריות ומשאירים במידה רבה את השגת המטרה לידי הגורל. אנו פשוט מצפים שזה יקרה… כשאנו מדברים במונחים של תוצאות – אנחנו יוצרים תחושת וודאות רבה יותר לגבי הצלחתנו ומחזקים את התחושה שהשגת המטרה תלויה בנו. למשל, אם אני מצפה לקבל העלאה בשכר, אולי אני רוצה שהיא פשוט תנחת עליי ביום בהיר אחד… אם אני מציב העלאה בשכר כתוצאה שאני רוצה להשיג – ברור לי שאני זה שצריך לפעול כדי להשיג אותה, וזה יגרום לי לבצע מהלכים שבסופו של דבר יגרמו לי לקבלה!
  2. החליפו "אם" ב-"כש…" – המילה "אם" מייצגת תנאי וחוסר וודאות. כשאנו משתמשים בה – נוצר בנו ספק לגבי השגת התוצאה, ולעתים היא אף גורמת לנו לדמיין את התרחישים החלופיים שבהם המטרה לא תושג, מה שעלול לנווט אותנו באופן לא מודע למקומות אליהם לא רצינו להגיע.
    כשאני אומר לעצמי משפט כמו "אם יהיו לי שעתיים פנויות השבוע אלמד ספרדית", אוטומטית ישנה גם אפשרות שלא אפנה זמן ואולי, מתישהו, יום אחד, זה יקרה…
    כשהתוצאה תלויה בנו, נרצה לתכנת את מוחנו להשגתה – נעדיף להשתמש ב"כש…" וכך ניצור תחושת וודאות פנימית שאכן נגיע ליעד – "כשאפנה לעצמי שעתיים השבוע אלמד ספרדית".
  3. החליפו מילים המתארות תהליך במילים המתארות תוצאה ספציפית ומוחשית – אנשים רבים רוצים "לרזות" או "להתעשר", למשל, אך מילים אלה אינן מייצגות תוצאה, אלא תהליך. כשאנו מדברים על תהליכים, היעד אינו ברור לנו – מתי צריך להפסיק לרזות? איך אדע שרזיתי מספיק? כמה כסף אני צריך כדי לדעת שאכן התעשרתי? מעבר לכך שמילות תהליך אינן מבטאות יעד מדיד בעל עדות ברורה להצלחה, הן מפחיתות באופן אוטומטי את המוטיבציה שלנו להשגת המטרה. חשבו על זה רגע – מה מעורר בכם מוטיבציה רבה יותר, "בית נקי" או "לנקות את הבית"? כשאנו שמים את הפוקוס על התהליך – אנו חושבים על כל העבודה שנצטרך להשקיע בדרך, מה שיכול לגרום לנו לתחושת עומס ולויתור עצמי. לעומת זאת, כשאנו מעמידים לנגד עינינו את המטרה, אנו מונעים על ידי הרווחים שיתקיימו בהשגתה. כך, אם אחליף את "לרזות" ב"לשקול X ק"ג", אוכל ליצור בדמיוני תמונה שלי במשקל היעד, לובש בגדים במידה אליה רציתי להגיע ואולי אף אדמיין את המחמאות שאקבל מהסביבה. מחקרים כבר הראו שאנשים מצליחים חושבים במונחים של תוצאה ספציפית ומדמיינים אותה בכל החושים, מה שיוצר תחושת וודאות ומוטיבציה!
  4. דברו בשפה חיובית – פעמים רבות, כשאנשים נשאלים מה הם רוצים להשיג, הם מדברים על מה שאינם מעוניינים בו – "אני לא רוצה לכעוס", "אני רוצה להפסיק לעשן", "אני רוצה להפחית בפחמימות". כפי שמדגימה ההוראה המוכרת "אל תחשבו על פיל ורוד", המוח שלנו לא מבין היטב הוראות המנוסחות על דרך השלילה. חשבו על התחושות שעלו בכם כשמישהו פעם אמר לכם "לא לדאוג", "לא לפחד" או "לא להילחץ" כשעמדתם בפני משימה מאתגרת… זה כנראה לא עזר, נכון? הגדרת יעדים על דרך השלילה יוצרת במוחנו מיצג בלתי מודע של מה שאיננו רוצים, ואז אנו מנווטים לאותן התוצאות הלא רצויות מבלי ששמנו לב. לכן, נעדיף למלא את תודעתנו בתוצאות חיוביות – "אני רוצה להיות רגוע", "אני רוצה לנשום אוויר נקי", "אני רוצה לאכול עד 2 פרוסות לחם ביום". כשאנו חושבים במונחים חיוביים, אנו מדמיינים את אותם הדברים הרצויים לנו וכך נעים לעבר השגתם בקלות ובטבעיות.
  5. החליפו מילות הכרח במילות אפשרות – כמה פעמים אמרתם לעצמכם משפטים כמו "אני חייבת להתאמן היום", "אני צריך לסדר את המשרד שלי", "אני מוכרחה לסיים לכתוב את העבודה הזאת עד מחר"? חשבו על התחושות שאמירות כאלה מעלות בכם… כשאנו משתמשים במילות הכרח (חייב, מוכרח, צריך), אנו יוצרים תחושות של לחץ, חוסר ברירה ואילוץ, מה ששם את הפוקוס שלנו על ההשלכות השליליות שיהיו לאי השלמת המשימה ומוביל לירידה בתחושת המסוגלות ולהימנעות מביצועה. כשנחליף מילים אלה במילות אפשרות (יכול, אפשר, רוצה, בוחר), ונאמר דברים כמו "אני יכולה לסיים עם המשימה הזאת היום", "אני רוצה להתאמן היום", "אפשרי שאסיים לכתוב את העבודה הזאת עד מחר", נחזק באופן משמעותי את תחושת היכולת והמוטיבציה שלנו, מכיוון שאנחנו פועלים מתוך תחושת בחירה!

לבסוף, אל תקוו שהתוצאות שלכם יושגו… האמינו בכך! בעוד שתקווה היא מעין משאלה שאין לנו עליה שליטה, אמונה מבטאת את תחושת הוודאות הפנימית לגבי הגשמת המטרות שלנו!

עם האמונה שתוכלו להגשים את המטרות שלכם השנה, ועם השפה שתאפשר לכם לעשות זאת בקלות ובטבעיות, כל מה שנותר הוא רק להתחיל ולנוע לקראתן. מספיק צעד קטן ומיידי כדי לאפשר תנופה גדולה ומתמשכת!

נכתב ע"י אור לוי

 

למידע אודות קורסי NLP במכללת מטרות – לחצו כאן >>



צאו לדרך חדשה עם הכלים והמוצרים שבחנות שלנו!
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Call Now Buttonצרו קשר