ניהול רגשות – רגשות הם איתותים!

האם כשהתעוררתם היום בבוקר שאלתם את עצמכם “מה שלומי היום?”…
האם אתם נוהגים לשאול את עצמכם שאלות כגון אלה או שאתם נוהגים להתעניין רק בשלומם של אחרים?
באיזו תכיפות אתם בוחנים את הרגשות הדומיננטיים בחייכם או לפחות נותנים עליהם את הדעת?
האם אתם מקדישים תשומת לב לרגשותיכם רק כשפוקד אתכם מצב רוח רע, עצבנות, כעס או רגש לא נעים אחר ואתם מרגישים מוצפים?…

ואולי אתם דווקא מאילו שמדחיקים את רגשותיהם ומתעלמים מהם, במיוחד אם אתם חווים אותם כשליליים או מאיימים?…
לאנשים שונים יש סגנונות התמודדות שונים עם רגשותיהם, חלקם אפקטיביים יותר, וחלקם פחות.
רובנו מאמינים שרגש אינו עניין נשלט, ושמרגע שהרגש הופיע אנו נתונים לחסדיו, ואין לנו בחירה חופשית להגיב או להרגיש כרצוננו.
האמת היא שרגש הינו חוויה שאנו יוצרים באמצעות אסטרטגיה מנטאלית לא מודעת, שאנו משתמשים בה באופן לא מודע. כלומר, אנחנו אלו שמייצרים את הרגשות, ולכן אנחנו גם אלה שיכולים לשלוט בהם.

אך לפני שנתוודע לתהליך שיאפשר לנו חופש רגשי, נבהיר תחילה מספר מושגים הקשורים במערכת היחסים שלנו עם ה”רגשות”:
“התמודדות רגשית” משמעותה שפקד אותי רגש שלילי ועתה אני מחפש אסטרטגיות להתגבר עליו או להתמודד עם הרגש הלא נעים.
“שליטה רגשית” משמעותה שמתקיים איזשהו מאבק בין שולט לבין נשלט, שבו אחד הצדדים נאלץ לקבל את מרותו של האחר. האם הרגש שולט בי או האם אני מצליח להשתלט/לשלוט על הרגש?
“ניהול רגשות” משמעותו שאני מנהל את חיי הרגש שלי ויש לי את היכולת לבחור להיכן ברצוני לנתב את רגשותיי. למעשה, ניהול הרגשות מעניק לנו חופש רגשי, ולכן יוצר חוויה הרבה יותר משאבית מאשר רק לשלוט או להתמודד עם הרגש.

מהו רגש?

לפי ויקיפדיה רגש הוא מצב נפשי גופני שיש לו ביטויים סובייקטיביים ואובייקטיביים, והוא יכול להתבטא בדרגות שונות של עוררות גופנית, נעימה או בלתי נעימה, בדפוסי מחשבה מסוימים ובהתנהגות.
במובן הפיזיולוגי רגש הוא תופעה שנוצרת במוח כתוצאה מפעילות עצבית. מדובר בתהליך של מתן משמעות לגירוי מסויים (ד”ר קרן בן יצחק). למעשה, הרגש הוא מעין מצפן פנימי שמאותת לנו מה שלומנו ועוזר לנו להבין איפה אנחנו עומדים וכיצד עלינו להתנהל.

כיצד ה- NLP יכול לסייע לנו בניהול רגשותינו?

גישת ה-NLP מתבססת על סדרת הנחות יסוד, המהוות אוסף של אמונות מעצימות, שתכליתן להעצים את יכולות התקשורת שלנו עם עצמנו ועם אחרים, ולהעניק לנו חופש רגשי:
המפה אינה השטח – לכל אחד יש מפה מנטאלית משלו שדרכה הוא תופש את המציאות. משמעות הדבר היא שהתפישה שלנו את המציאות אינה המציאות עצמה. כלומר, העניין אינו הרגש שאנו חווים, אלא המשמעות שאנו נותנים לו. למעשה, כאשר אנו מתייגים מצב פיזיולוגי כלשהו כרגש שלילי, נחווה אותו ככזה. אם נתנו לרגש משמעות שלילית, נחווה אותו כדבר בלתי רצוי, ואז אולי נרצה להילחם בו, להיפטר ממנו או להדחיק אותו.
התיוג שאנו נותנים לרגש הוא זה שהופך אותו לשלילי!
לפיכך, כשאתם מוצאים את עצמכם נשלטים ע”י רגש שתייגתם אותו כשלילי, שאלו את עצמכם האם ניתן לתייג אותו בדרך שונה. אם לדוגמה, אתם מתייגים סימפטומים כמו דופק מהיר ובטן מתהפכת כתחושת לחץ או חרדה, חשבו על מתן משמעות אפשרית שונה לסימפטומים הללו, ואז יכול להיות שתוכלו לתייג אותם כהתרגשות חיובית. כלומר, עצם השינוי של התיוג יכול לייצר רגש מסוג אחר.
אנו עושים כמיטב יכולתנו עם המשאבים הזמינים עבורנו ברגע נתון – פעמים רבים אנו שופטים את עצמנו ואת רגשותינו שתויגו כשליליים. אנו מרגישים לא בסדר שאנו חווים רגשות מסויימים כלפי עצמנו או כלפי אחרים. במצב כזה אנו נכנסים ללופ רגשי. אנו מבקרים את עצמנו מתוך מחשבה שאנחנו לא אמורים להרגיש מה שאנו מרגישים.
האמת היא שלו היינו יכולים להרגיש אחרת או לעשות משהו אחר, מן הסתם היינו בוחרים להרגיש טוב יותר. אם אנו מרגישים רע כפי שאנו מרגישים, זה מכיוון שהמשאבים (היכולות) העומדים כרגע לרשותנו מצומצמים יותר. כשאנו מקבלים הנחה זו ואיננו שופטים את עצמנו, מתאפשרת הקלה רגשית.
לפיכך, כשאתם מרגישים רע עם עצמכם, ראשית הזכירו לעצמכם שאתם עושים כמיטב יכולתכם, ואז סלחו לעצמכם. רק מתוך סליחה אתם יכולים לחוות הקלה, ורק מתוך הקלה אתם יכולים ליצור שינוי.
רגשות הם איתותים – האמנם קיים רגש שלילי? – האמת היא שאין באמת דבר כזה. רגשות הם איתותים, ויש להם מסר שאם נקשיב לו נבין מתוכו משהו אודות עצמנו!
אחת מהנחות היסוד הבסיסיות של NLP אומרת ש”בבסיס של כל התנהגות קיימת כוונה חיובית“. כלומר גם רגש שאנו תופשים אותו כשלילי, נועד להשיג משהו חיובי עבורנו.
כל טווח הרגשות הוא חלק טבעי מהחוויה האנושית האוניברסלית, גם אלו שנחווים כפחות נעימים. חשוב שנאפשר לעצמנו לחוות את כל סוגי הרגשות, וניתן להם לגיטימציה, במקום להימנע מלהרגיש אותם או להילחם בהם זה בסדר לחוות כעס, פחד, עלבון, בושה, אשמה, קנאה או כל רגש אחר, כל עוד הם מותאמים לסיטואציה והם נחווים בפרופורציה ובמינון הנכון.
אם מישהו פגע בזכויותיי זה בסדר לכעוס. הכעס הוא איתות לכך שעלי לפעול ולהגן על עצמי.
אם פגעתי במישהו אחר, זה בסדר לחוות אשמה. האשמה היא איתות לכך שעלי לשים לב יותר למעשיי ולהתחשב בצרכי האחרים.
כשאתם מקבלים את ההנחה שלכל רגש יש מסר, כאשר פוקד אתכם רגש “שלילי”, עליכם לשאול את עצמכם: מה הרגש הזה מאותת לי? מהו המסר שלו עבורי? כשאתם מבינים את המסר, אתם יכולים למצוא דרכים למימושו, כך שלא תצטרכו לחוות את התחושות הלא נעימות יותר.
האנרגיה זורמת לכיוון שבו תשומת הלב מתמקדת – הנחת יסוד זו משמעותה שכל מה שאנו מתמקדים בו הולך וגדל. אם אנו מתמקדים ברגש “השלילי”, שופטים אותו, ומנסים להיפטר ממנו, הוא הולך ומתעצם והופך להיות דרקון רגשי. לעומת זאת אם אנו מקבלים אותו, ונותנים לו לגיטימציה להתקיים, השפעתו מתפוגגת ומתאפשר להפנות את תשומת הלב למקום אחר, חיובי ומתגמל.
לפיכך, כשאתם חווים רגש “שלילי”, שימו לב במה אתם מתמקדים, ובחרו להעתיק את תשומת הלב למקום הנכון עבורכם.

לסיכום, כל פעם שאתם חווים רגש “שלילי”:

  1. בחנו את התיוג שנתתם לרגש – איך אתם יודעים שאתם מרגישים _______ (כעס, עצב, עלבון וכו’…)? האם יתכן שניתן לתת משמעות אחרת למה שאתם חשים?
  2. תנו לגיטימציה לרגש – אל תילחמו בו, אל תנסו להיפטר ממנו, אל תשפטו אותו… אפשרו לו להיות נוכח!
  3. בררו מהו המסר של הרגש –מה הרגש הזה רוצה עבורכם? על מה הוא מאותת לכם? למה עליכם לשים לב? איזו למידה אתם יכולים להפיק מהמסר ששולח לכם הרגש הזה?
  4. מצאו חלופות ליישום המסר – מרגע שהבנתם את הכוונה החיובית של הרגש ולמדתם מהו המסר שלו, שאלו את עצמכם מהן הדרכים החלופיות שבאמצעותן אתם יכולים לממש את המסר הזה, כדי שלא תצטרכו להמשיך להרגיש את הרגש הלא נעים.
  5. בחרו רגש חלופי – עכשיו שאלו את עצמכם מה אתם רוצים להרגיש במקום, והפנו לרגש הרצוי את תשומת הלב שלכם. דמיינו את עצמכם חווים את הרגש הרצוי: מה אתם אומרים לעצמכם? איך שפת הגוף שלכם? מה אתם רואים? שומעים? מגישים?. צרו בדמיונכם תמונה חיה ומפורטת של החוויה.
  6. התאמנו בתהליך כל פעם שאתם חווים רגש שתייגתם אותו כ”שלילי”.
    בהצלחה!


צאו לדרך חדשה עם הכלים והמוצרים שבחנות שלנו!
Call Now Button
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
צרו קשר