איך מקבלים החלטות קשות בקלות? הנה 5 טיפים חשובים

מתקשים לקבל החלטה חשובה? מרגישים תקועים בצומת דרכים? מסתבר שיש טריק פשוט לקבלת החלטות, גם כאשר הן גדולות ומורכבות, תודות לכוחו האדיר של הדימיון שלנו.

 

פרופ' יוסי יסעור לומד ומלמד קבלת החלטות כבר יותר מ-40 שנה.

הוא מצא שאנשים נוטים להימנע מהחלטות אקטיביות, כלומר – יש לנו נטיה טבעית לשמר את המצב הקיים. יסעור קורא לזה "אפקט הסטטוס קוו". האם ב-5 השנים האחרונות עברתם דירה? החלפתם בנק? שיניתם תחום עיסוק? רוב האנשים יענו על שאלות אלה בשלילה.

לפני כמה שנים, התקשרה ליסעור סטודנטית לשעבר ואמרה לו: 

"יוסי, אני צריכה איזו עזרה בקבלת החלטות". כמובן שהפרופסור הסכים לסייע לה.

"אני בת 43, נשואה באושר, יש לי שלושה ילדים, בני 19, 17, 13, והתברר לי בשבוע שעבר שנכנסתי להיריון בלתי צפוי, בלתי מתוכנן. מצד אחד אני אישה דתיה, מתנגדת להפלות, מצד שני, את כל החיים הקדשתי לילדים שלי ולמשפחה שלי, וסוף כל סוף יש לי עבודה שטוב לי בה, והתחלתי לקחת כמה חוגים. אז מה, עכשיו אני אעזוב את הכל, ועוד פעם תינוק, ועוד פעם בכי בלילה, ועוד פעם אני לא אשן? איך אני צריכה לקבל החלטה? מה אני צריכה להחליט?"

יסעור השיב לה:

"מה את צריכה להחליט – אני לא יכול לומר לך, אבל 'איך', אולי אני יכול להציע לך".

הוא הציע לה להפוך את ההחלטה מאקטיבית – לפסיבית.

"תארי לעצמך שאת מתעוררת בוקר אחד, ומתברר לך שעברת הפלה טבעית. אלוהים, הטבע, משהו גרם להפלת התינוק… מהו הרגש הראשון שאת מרגישה  כשאת רואה שעברת הפלה טבעית? האם זאת אנחת רווחה או אכזבה?"

"המטרה", כך יסעור אומר, "היא להפריד בין ההחלטה לבין התוצאות שלה. אם אני מחליט וקורה משהו לא טוב – אני יכול להתחרט. אבל אם זו החלטה פסיבית, כלומר אם זה קרה מעצמו, אני לא יכול להתחרט, מכיוון שלא אני קיבלתי את ההחלטה. אני רק עלול לחוש אכזבה."

וכך יסעור ייעץ לתלמידתו:

"תראי מה הרגש הראשון שעולה, ובעקבות זה תחזרי לעולם האקטיבי ותעשי את מה שנחוץ".

אם אתם מתקשים לקבל החלטה, השתמשו בכוחו של הדמיון ושאלו את עצמכם – "אם התוצאה הזו הייתה מתקבלת מעצמה, מהו הרגש הראשון שהיה עולה בי?"

שימו את עצמכם בסיטואציה, כאילו אתם שם כאן ועכשיו.

לשיטתו של יסעור, אם הרגש שעולה בכם שלילי – אל תעשו זאת, ואם הוא חיובי – לכו על זה!

 

הנה עוד 4 טיפים לגבי קבלת החלטות:

  1. אל תקבלו החלטות בזמן שיא רגשי!
    כמו שאומר יסעור – לא מחליטים להתחתן אחרי סקס טוב ולא מחליטים להתגרש אחרי ריב קשה. כשאנחנו בשיא רגשי, אנו עשויים לקבל החלטות שנתחרט עליהן לאחר מכן, מפני שקיבלנו אותן בחיפזון וללא לקיחה בחשבון של היבטים מסוימים, שאנו נוטים להשמיט כשאנו חווים רגש עוצמתי מאוד. החלטות איכותיות מתקבלות במצב רגשי ניטרלי יחסית, כשאנחנו חשים מאוזנים ומסוגלים לראות את התמונה הגדולה.
  2. אל תקבלו החלטות כשאתם רעבים מאוד או עייפים מאוד!

מחקרים מראים שבוועדות לשחרור אסירים, ככל שעובר הזמן מהפסקת האוכל או הקפה האחרונה של חברי הוועדה, מספר האסירים שהם מחליטים לשחרר הולך ופוחת. זוכרים את "אפקט הסטטוס קוו" מהפוסט הקודם? זה בדיוק המקרה כאן!

כשאנחנו עייפים ורעבים, אנו נוטים להתבצר בעמדה פסיבית ולשמור על המצב הקיים, מבלי לשקול באמת אפשרויות חדשות. לכן, דאגו לקבל החלטות כשאתם עירניים ושבעים.

  1. שאלו את עצמכם – מה חשוב לי?

בפתחה של קבלת החלטה משמעותית, כמו מעבר בית, חתונה, או החלפת מקום העבודה, שאלו את עצמכם – "מה חשוב לי בהקשר הזה? אילו ערכים אני רוצה שיתקיימו?". כתבו את רשימת הערכים שעולים בעקבות שאלה זו, והיעזרו בהם לטובת ההחלטה. בדקו – באיזו מן האפשרויות שעומדות על הפרק הערכים שהעלתם יקבלו את המענה הרב ביותר? פעמים רבות, כשאנשים מקבלים החלטות ומתחרטים עליהם, הם מבינים שפעלו בניגוד לערכים החשובים להם. פתיחת "המצפן המנטלי" הזה והתבוננות בו, תספק לנו קריאת כיוון חשובה שתאפשר לנו לקבל החלטה שנהיה שלמים איתה בטווח הארוך.

  1. מה לעשות כשקיבלנו החלטה ואנו חוששים שלא נתמיד בה?

נניח, למשל, שהחלטתם להתחיל ולהתאמן בחדר הכושר, ואתם מכירים גם כמה חברים או מכרים שמתאמנים שם. אתם חוששים שמא לא תתמידו בהגעה למכון ושתוותרו לעצמכם.

גם כאן יש טריק פשוט – צרו מחויבות אקטיבית כלפי מישהו אחר. קבעו עם אחד החברים או המכרים שאתם תאספו אותם לחדר הכושר – לא ההיפך! כשיש לנו מחויבות אקטיבית כלפי אדם אחר – אנו נוטים להתמיד ולעמוד בה, הרבה יותר מאשר אם היינו מחויבים רק לעצמנו. יצירת החוזה החיצוני והאקטיבי, מול אדם אחר, מסייעת לנו לעמוד בחוזה שלנו מול עצמנו.

 

נכתב ע"י אור לוי, NLP Trainer

מאמן בגישת ה-NLP ומנחה בכיר במרכז מטרות.

 



צאו לדרך חדשה עם הכלים והמוצרים שבחנות שלנו!
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Call Now Buttonצרו קשר